Bentrovati

Alessio Carli, nato nel 1969 a Pisa, giornalista professionista, appassionato di cinema. Una passione, quasi una mania, che nel dicembre del 2011 è sfociata nel libro Cinedipendente (volume 1), seguito da Cinedipendente volume 2 nel dicembre 2012, dedicati a tutte le apparizioni e le citazioni della Torre di Pisa nel cinema. Un'opera che mi ha permesso di comprendere come la Torre Pendente non sia soltanto un monumento ma una vera e propria icona pop, evocata, oltre che sul grande schermo, anche nel teatro, nei media, nella pubblicità e nell'industria. Sulla scia del libro è così nato questo blog, un working progress per intercettare le numerose apparizioni della Torre di Pisa. E anche per aggiornare il principale filone della mia ricerca: i film dove spunta il campanile di Piazza dei Miracoli, ai quai aggiungere le pellicole nelle quali compaiono altri luoghi di Pisa.

Alessio Carli is a professional journalist with a great passion for cinematography. In December 2011 he transformed his passion into a book, which he called Cinedipendente (volume 1), followed by Cinedipendente volume 2, dedicated to all the appearances or mentioning of the Leaning Tower of Pisa in the world of cinema. The writing of this book made him realize that the Leaning Tower of Pisa has become much more than just a monument: it has now to all effects acquired the status of a true and real pop icon which is adopted in the theatre, media, advertising, and industry sector. So alongside with the book he chose to blog this site, which he considers to have two main functions: an interactive work in progress platform for the discovery of the other numerous appearances of Leaning Tower of Pisa in parts of films or any type of media; and secondly a method for updating the main thread of his research: movies in which the Leaning Bell Tower of Pisa and Miracle Square are filmed; in addition to also researching movies where other areas of Pisa are shown.


martedì 8 maggio 2012

La Torre di Pisa nella pubblicità estera: Bank of America



L'immagine della Torre di Pisa è da sempre utilizzata nella pubblicità, anche fuori dall'Italia. Nel 1957 la Bank of America pubblicizza i cosiddetti assegni turistici o del viaggiatore (traveller's cheque) utilizzando più volte la Torre Pendente. Nella foto di sinistra un'immagine volutamente sfalsata di Piazza dei Miracoli, con in primo piano la Torre Pendente. Lo slogan è emblematico: <<Riconosciuta instantaneamente...>>. A sottolineare il parallelismo tra la semplicità nel vedersi riconosciuta la garanzia della Bank of America in qualsiasi parte del pianeta (in tempi in cui il turismo di massa americano sta appena decollando) e la facilità con cui la Torre di Pisa viene immediatamente riconosciuta in tutto il mondo. Nella riproduzione di destra la Torre Pendente diviene l'emblema di un intero continente. E' disegnata con un rassicurante e comprensibile stile da vignetta, non a caso è rappresentata sia una famiglia che un viaggiatore solitario, tutti estasiati e tranquilli. E rassicurati dallo slogan: <<Andare in Europa?... ovunque vai porta i traveller's cheque della Bank of America>>.
Segnalato da: Lucio Pileggi




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The Leaning Tower of Pisa in foreign advertising: the example of Bank of America

The picture of the Leaning Tower of Pisa has always been used in advertising, and not only in Italy. An early example dates back to 1957 when the Bank of America used it repeatedly to advertise its travellers’ cheques. The image of Miracle Square on the left was deliberately staggered with the Leaning Tower of Pisa placed right in the centre. The slogan was also emblematic – Recognized instantaneously... - .This was the parallelism used to underline the simplicity of getting the Bank of America’s guarantee recognized worldwide (at the time American mass tourism was just about to take off) as easy as it was for the Leaning Tower of Pisa to immediately be identified across the world. In the second picture on the right side the Leaning Tower of Pisa actually becomes the symbol of a whole continent: the bell tower is drawn with a rather reassuring and clear sketch style and unsurprisingly a family and also a single tourist are placed besides it looking at it in an effectively very relaxed and pleased manner. Just as reassuring as the slogan: <<Going to Europe, wherever you go carry Bank of America travellers’ cheques>>.
Discovered by: Lucio Pileggi

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